Stress- & Burn-out preventie
Het is belangrijk dat iedereen binnen de organisatie bekend is met wat stress is en wat de gevolgen en effecten daarvan zijn. Hoe dit zoveel mogelijk te voorkomen en hoe hier eigen regie in te nemen. Bovendien eist de wet maatregelen op dit gebied. Het is van belang dat de organisatie maatregelen treft om ziekteverzuim ten gevolge van psychische aandoeningen te voorkomen.
Een van deze maatregelen kan zijn dat men organisatie-breed weet wat stress is, wat de effecten hiervan zijn, hoe hier zelf de regie in te nemen en wat te doen om het te voorkomen, te reduceren, of mee om te gaan.
Maatwerk Arbeidsadvies verzorgt hiervoor 3 types workshops voor de volgende doelgroepen:
Medewerkers
Managers en leidinggevenden
Organisatie, directie & HR
In een dagdeel (afhankelijk van de groepsgrootte) gaat men aan de slag met stress, iedere doelgroep op zijn eigen niveau en binnen de eigen verantwoordelijkheid.
Daarnaast behoort (preventieve)coaching op individueel niveau ook nog tot de mogelijkheden.
Alle workshops worden gedaan door een gecertificeerde stress- en burn-outcoach, aangesloten bij de NOBCO (Nederlandse Orde van Beroepscoaches).
Hieronder een uiteenzetting van de verschillende onderdelen.
1. Workshop voor medewerkers
Doel: Medewerkers bewust maken van zaken als mentale vitaliteit en preventie van overmatige stress, overspannenheid en burn-out. Hoe stress te herkennen en hoe hier zelf de regie op te nemen.
Inhoud:
Uitleg over stress en de effecten daarvan
Onderzoeken van stressbronnen en manieren bedenken hoe hiermee om te gaan
Herken je stresssignalen
Risico-inschatting maken o.b.v. je persoonlijkheidskenmerken
Werken aan effectieve stress-coping
Ontspanningstechnieken om in werkomgeving toe te passen
Hulplijnen binnen de organisatie
Leefstijltips ter voorkoming/reductie van stress
2. Managers en leidinggevenden
Doel: Een bewustzijn creëren bij managers en leidinggevenden over wat stress is, hoe je het herkent en wat de effecten ervan zijn.
Inhoud:
Wat is stress en wat zijn de effecten daarvan
Hoe herken je stress bij medewerkers
Wie kan spanningsklachten krijgen
Hoe maak je stress bespreekbaar
Wat zijn stressbronnen
Hoe kan ik als manager/leidinggevende uitval door stress voorkomen
Wat kan ik als manager/leidinggevende doen bij stressgerelateerd verzuim
3. Organisatie, directie en HR
Doel: Weten welke verplichtingen je als werkgever hebt in het kader van psychosociaal risico en welke maatregelen je kunt treffen om de kans op uitval van medewerkers door stressgerelateerde klachten kunt verkleinen.
Inhoud:
Wat is stress en wat zijn de effecten daarvan
Wat is Psychosociaal Risico
Wat zijn de wettelijke verplichtingen voor de werkgever
Het belang van een risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E)
Risico-inventarisatie en werkdrukmeting
Organisatiemaatregelen
