Home Actueel Luister niet alleen om te reageren, maar luister om het te begrijpen.

Luister niet alleen om te reageren, maar luister om het te begrijpen.

Enkele maanden geleden heb ik een artikel geplaatst over 5 manieren van waardering. Een van de manieren om waardering te tonen en te ervaren is oprecht luisteren naar je gesprekspartner.

Als HR-adviseur en als manager is het belangrijk dat je goed kunt luisteren naar je medewerkers. Wat zeggen ze nu echt?

Onlangs sprak ik een medewerker over een situatie dat bij deze persoon speelde. De medewerker zei heel veel met non-verbale communicatie. Houding en ogen veranderde duidelijk als de medewerker over een bepaald onderwerp sprak.

Tijdens het gesprek stelde ik vragen waardoor de medewerker aan het denken werd gezet. Aan het einde van het gesprek gaf de medewerker aan dat ik de vinger op de zere plek had weten te leggen zonder dat deze werden uitgesproken.

 

Veel managers en medewerkers zeggen dat ze kunnen luisteren. Maar is dat ook echt zo?

In de praktijk zie ik dat het vaak lastig is om echt te luisteren naar je medewerker/collega. Door drukte, weinig tijd en emoties wordt er te weinig aandacht besteed aan luisteren tijdens een gesprek.

We zitten vaak met onze mobiele telefoon, ook tijdens een gesprek, en raken daardoor snel afgeleid waardoor je belangrijke signalen kunt missen. Nu veel gesprekken online worden gevoerd is het nóg lastiger om niet afgeleid te raken. Medewerkers voelen zich minder serieus genomen als er niet oprecht naar ze geluisterd wordt.

 

Simon Sinek heeft enkele mooie quotes over luisteren. De mooiste vind ik:

"Listening is not understanding the words of the question asked, listening is understanding why the question was asked in the first place".

Luisteren is krachtig. Door goed te luisteren, te observeren en proberen te begrijpen waarom bepaalde dingen (niet) worden gezegd, kun je de juiste en cruciale informatie op tafel krijgen. Samen met de medewerker kun je vervolgens de juiste acties in gang zetten.

Je kunt de medewerker uitnodigen zijn of haar verhaal te vertellen door oprecht aandacht te schenken en je eigen vooroordelen, gedachtes en agenda even te laten voor wat het is.

Dan maak je echt contact en verbinding.

 

Graag deel ik nog enkele tips. Probeer ze uit en ervaar of je daardoor een ander soort gesprek voert met je medewerkers.

  • Blijf je focus houden in het gesprek. Laat je niet afleiden door je eigen gedachtes, je mobiele telefoon of wat er om je heen gebeurt.
  • Toon oprechte interesse in je gesprekspartner.
  • Zorg dat je hoofd leeg is voordat je aan het gesprek begint. Heb je hiervoor net een heftig gesprek gehad, dan is het aan te raden dat je deze emotie eerst kwijt bent voordat je een nieuw gesprek instapt.
  • Laat (heftige) emoties en de werkdag zoveel mogelijk op de gang.
  • Onderbreek de ander niet in zijn of haar verhaal.
  • Stel vragen. Schrijf ze op, zodat je ze kunt stellen als je gesprekspartner is uitgesproken.
  • Zet je eigen vooroordelen over de situatie aan de kant. Die zijn nu niet belangrijk. Voor je gesprekspartner is de situatie heel vervelend.
  • Iedereen heeft zijn eigen referentiekader. Probeer je te verplaatsen in de ander