Missie, visie en (kern)waarden
Een duidelijke missie, visie en helder omschreven kernwaarden zijn van groot belang in het vormgeven van een amplitieve organisatie. De organisatie moet ermee doordrenkt zijn. Iedereen die er werkt, heeft dit in zijn of haar DNA. Elke vezel committeert zich aan de missie, visie en kernwaarden van de organisatie.
Mensen kiezen hun werkgever steeds vaker op basis van de link tussen hun eigen missie, visie en kernwaarden en die van de organisatie. Waarom doe je iets en hoe doe je iets? Daar draait het om. Mensen willen hun tijd besteden aan dingen die ze zelf zinvol vinden. Past dat niet, zal een duurzame samenwerking lastig worden en is het beter niet te gaan samenwerken.
Het is dus van wezenlijk belang dat je als bedenker of verantwoordelijke goed nadenkt over je missie, visie en kernwaarden. Jijzelf, maar ook de mensen in je organisatie moet ze doorvoelen en doorleven. Alleen dan is succes verzekerd!
Je missie, visie en kernwaarden zijn belangrijke tools om talent aan te trekken en te behouden en zijn cruciale elementen in de employer branding!
Daarnaast is het een goede fundering voor de cultuur binnen je organisatie. Waarden zijn op zich abstract, maar zodra er gedrag aan wordt verbonden, ontstaat cultuur.
Men moet echter wel weten welk gedrag gewenst is. En daar kun je het gaandeweg met elkaar over hebben. Hoe gedragen wij ons ten opzichte van elkaar, de klant en van de wereld? Wat is goed, wat tolereren we met elkaar niet? Als leider signaleer je, maak je zaken bespreekbaar, stuur je bij en corrigeer je. Een continu en dynamisch proces dat nooit zal stoppen.