Prinsjesdag en de gevolgen voor HR

Door: Diana van Asten, HR-consultant

De kranten staan er vol van: de baard van de Koning, de hoedjes en hippe schoenen van onze ministers en natuurlijk de troonrede met de kabinetsplannen voor het komende jaar.

Wat betekenen de kabinetsplannen voor het personeelsbeleid? Wij hebben de belangrijkste plannen op een rij gezet en denken natuurlijk graag met je mee over de mogelijke invulling van die plannen en de wijzigingen op je personeelsbeleid.

  1. Wijziging belastingschijven

In eerste instantie zou het aantal belastingschijven pas in 2021 van vier naar twee gaan, maar de invoering wordt vervroegd naar 2020. Nu zijn er nog de drie tarieven 36,65 procent, 38,1 procent en 51,75 procent voor vier verschillende schijven. Vanaf 2020 zijn er nog twee tarieven over: 37,35 procent voor het inkomen tot en met 68.507 euro en 49,5 procent voor alles daarboven.

Zorg je voor een aanpassing in de salarisadministratie?

  1. Vijf weken extra geboorteverlof voor partners

Partners krijgen vanaf 1 juli 2020 na de geboorte van een kind vijf weken extra geboorteverlof, op te nemen in de eerste zes maanden na de bevalling. Daarvoor wijzigt de Wet arbeid en zorg en treedt de tweede fase van het geboorteverlof in werking. Het geboorteverlof is sinds 1 januari 2019 al 1 week met behoud van loon. Dit wordt aangevuld met 5 weken, waarbij de werknemer een uitkering ontvangt van het UWV. De uitkering bedraagt 70% van het (maximum) dagloon. Het extra verlof moet binnen zes maanden na de dag van de bevalling worden opgenomen.

Mogelijk moet je de arbeidsvoorwaardenregeling of het personeelshandboek aanpassen. Daarnaast moeten er mogelijk aanpassingen worden gedaan in het salarispakket om deze loondoorbetaling te realiseren.

  1. Verruiming Werkkostenregeling (WKR)

Werkgevers krijgen vanaf 2020 tot tweeduizend euro meer ruimte om hogere onbelaste vergoedingen te geven aan hun werknemers. De Werkkostenregeling (WKR), waarmee werkgevers bijvoorbeeld een kerstpakket geven of een bedrijfsuitje kunnen organiseren, wordt verruimd voor de eerste vierhonderdduizend euro van de loonsom.

Op dit moment mogen werkgevers uit de vrije ruimte tot 1,2% van het totale fiscale loon (de loonsom van alle medewerkers samen) onbelast vergoeden of verstrekken. Daarnaast zijn bepaalde onbelaste vergoedingen vrijgesteld, zoals voor reiskosten, een telefoon of opleidingskosten. Het kabinet gaat straks een twee-schijvensysteem hanteren bij het vaststellen van de vrije ruimte. Tot een loonsom van vierhonderdduizend euro (circa 12 fte) zal een hoger percentage (1,7 procent) worden toegepast. Hierdoor krijgen werkgevers tot tweeduizend euro (42 procent) extra vrije ruimte tot hun beschikking.

Misschien heb je nog vrije ruimte over en kun je jouw medewerkers de mogelijkheid bieden goedkoper te gaan sporten of kun je volgend jaar een extra groot personeelsfeest geven.

  1. Fiets van de zaak eenvoudiger, elektrische auto duurder

Vanaf 1 januari 2020 wordt het eenvoudiger om met een ‘fiets van de zaak’ naar kantoor te komen. Werknemers die van hun werkgever een normale of elektrisch fiets ter beschikking krijgen, moeten daarover jaarlijks 7% bijtelling te betalen. Werknemers hoeven, indien er sprake is van bijtelling, geen administratie meer bij te houden voor de gereden privékilometers.


Denk je wel aan een bruikleenovereenkomst waarin je de afspraken hebt vastgelegd? Wij kunnen je helpen bij het opmaken van een standaarddocument.

Daarnaast gaat de bijtelling voor elektrische auto’s omhoog naar 8%, mits de cataloguswaarde van de auto niet hoger is dan 45.000 euro (nu 50.000 euro). Voor alle andere auto’s blijft de bijtelling 22 procent.

Let op dat je de wijzigingen goed vastlegt in het salarispakket.

  1. Arbo: RI&E en beroepsziekten

Elke werkgever moet gezondheids- en veiligheidsrisico’s inventariseren, hiervoor maatregelen treffen en deze evalueren. Dat wordt nog niet door alle (kleine) werkgevers gedaan, daarom zet het kabinet meer in op naleving hiervan.

Wij kunnen je ondersteunen bij het opstellen van de RI&E en het in kaart brengen van de verschillende risico’s. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het opstellen van diverse stuurkaarten waarin medewerkers in één oogopslag kunnen zien wat de risico’s zijn of hoe het proces bij ziekmelden werkt.

  1. Verplicht rookbeleid voeren

Vanaf 2020 moeten organisaties verplicht HR-beleid voeren om de organisatie rookvrij te krijgen. Verschillende tussenstappen moeten roken steeds minder ‘normaal’ maken. Zo zijn rookvrije schoolterreinen vanaf 2020 verplicht en worden rookruimten in de horeca uiterlijk juli 2022 gesloten. Het rookverbod wordt vanaf 2020 bovendien uitgebreid voor de e-sigaret met en zonder nicotine. Bedrijfsartsen nemen rookgedrag mee in elk contact en zullen roken ontmoedigen door tools aan te bieden om te stoppen met roken.

Wij denken graag met je mee hoe we jouw medewerkers gezond en vitaal aan het werk kunnen houden.

  1. Wet Arbeidsmarkt in Balans

De belangrijkste wetswijziging die voor werkgevers op 1 januari 2020 ingaat, is de nieuwe Wet arbeidsmarkt in balans (WAB). De Eerste Kamer nam deze wet eind mei van dit jaar aan met als doel het verschil in kosten en risico’s tussen vaste werknemers en flexwerkers te verkleinen.

De WAB bevat een reeks maatregelen die in verschillende categorieën zijn onder te verdelen: ontslagrecht, flexibele arbeid en WW-premie.

Binnenkort geeft onze juridisch adviseur een thema workshop waarin dieper wordt ingegaan op deze nieuwe wet. Houd onze website in de gaten voor meer informatie.

Heb je naar aanleiding van de plannen nog vragen? Neem gerust contact met ons op!