Home Over ons Actueel Omgaan met herfstige hoestbuien

Omgaan met herfstige hoestbuien

Als leidinggevende is het slim om je goed voor te bereiden op de mogelijke golf van ziekmeldingen die de herfst met zich mee kan brengen. Wanneer een van je medewerkers zich ziek meldt, is het belangrijk om een gesprek te voeren dat positief en ondersteunend is. Je wilt er namelijk voor zorgen dat de medewerkers zich begrepen voelen en snel weer terug kunnen komen.

Het is belangrijk om een gesprek te voeren dat vriendelijk en begripvol is. Hier zijn enkele handige tips om in gedachten te houden tijdens het (telefoon)gesprek met een zieke medewerker

1. Empathie en begrip

Start het gesprek met begrip voor de situatie van de medewerker. Vraag hoe het met hem/haar gaat en bied hulp aan als dat nodig is. Een vriendelijke en empathische aanpak kan het verschil maken en het vertrouwen tussen jou en de medewerker versterken. Bovendien verlaagt het de drempel voor de medewerker om terug te keren naar het werk.

2. Stel de juiste vragen

Het is belangrijk om de juiste vragen te stellen tijdens een verzuimgesprek, maar dit moet wel binnen de wettelijke grenzen gebeuren en met respect voor de privacy van de medewerker. Vraag bijvoorbeeld naar de verwachte duur van het verzuim en of er taken zijn die overgedragen moeten worden aan collega's.

3. Blijf in contact

Maak afspraken voor een volgend contactmoment en bespreek wanneer de medewerker verwacht terug te keren naar het werk. Regelmatig contact met de zieke medewerker kan hem/haar geruststelling en gevoel van betrokkenheid geven. Een beetje aandacht kan een groot verschil maken.

Met een vriendelijke en begripvolle aanpak, en door regelmatig open te blijven communiceren, kun je ervoor zorgen dat de terugkeer van je medewerkers soepel verloopt. We begrijpen dat het managen van ziekmeldingen in de herfst soms een uitdaging kan zijn, maar met deze praktische tips en onze steun kun je ervoor zorgen dat jouw team gezond, gelukkig en productief blijft.