Zoeken

Creëer een cultuur waarin je mensen bijdragen aan het bedrijfsresultaat

Door Frank Onderdelinden. Commercieel directeur bij Maatwerk Arbeidsadvies.


HR-inspanningen versus bedrijfsresultaat

Ik zie het vaker gebeuren. Een bedrijf investeert niet of onvoldoende in haar mensen. “Kost te veel” zeggen ze. Er komt een nieuwe collega werken. De directie had iemand uit zijn vriendenkring aangenomen buiten HR om. Na een half jaar blijkt het niet te werken. Er was namelijk geen taakomschrijving, geen communicatie en niet bekend welke targets er gehaald moesten worden. Niemand was op de hoogte. Zonde, want dit kost meer dan investeren in je mensen. Wat nu als je HR-data kunt ontsluiten om de HR-inspanningen te koppelen aan de bedrijfsresultaten? Wij ontwikkelen de tool van de toekomst. Kwestie van aan de knoppen draaien. Geen excuses meer. Laaiend enthousiast ben ik. 


Foto bron: Unsplash


Verkeerde mindset over investeren in je mensen

Als ik over HR begin is de meest gestelde vraag: “Wat kost het?” In mijn ogen de totaal verkeerde vraag. Vraag liever: “Wat levert het me op?” Want hoe cool is het als je aan de slag gaat met iets waarvan je weet wat het je gaat opleveren. HR is vaak een sluitpost in de begroting. Ik begrijp de gedachte erachter niet. Want jouw mensen zijn jouw bedrijf. En dus jouw bedrijfsresultaat. Het is tijd dat we deze mindset veranderen.

Ik moest ook schakelen. Toen ik in het begin bij Maatwerk kwam werken zei ik: “Wij zorgen voor werkgeluk.” Mensen kregen daar vage bulten en hartkloppingen van. Als mensen mij nu vragen wat ik doe zeg ik steevast: “Ik zorg dat je bedrijfsresultaat positief wordt beïnvloed.” Geloof me dat mensen dan ineens ontzettend geïnteresseerd zijn.

Bedrijven claimen het vaak op orde te hebben met hun mensen, maar als ik dan doorvraag, blijken ze toch een aantal basisvoorwaarden niet helemaal op orde te hebben. Wat ik zo leuk vind bij Maatwerk is dat wij alles doen op het gebied van arbeid. Vanuit elke invalshoek denken we mee over hoe je een medewerker met zoveel mogelijk plezier naar werk laat komen.

Tool om investering in mensen te koppelen aan bedrijfsresultaat

Ik werk al tientallen jaren met BI-tools voor onder andere franchiseorganisaties. Ik wilde real time weten hoe ik ervoor sta. Daarom ben ik ook zo enthousiast over de tool die we nu ontwikkelen. Hiermee kunnen we de investering in mensen direct koppelen aan het bedrijfsresultaat. Dit wordt het nieuwe werken en zo gaaf. Als je aan de knop draait zie je letterlijk de meter van het bedrijfsresultaat bewegen. We ontsluiten HR-data en geven die weer in onder andere diagrammen en overzichten die laten zien wat de HR-inspanningen doen met jouw bedrijfsresultaat.

En zo pak je leiderschap over jouw bedrijf. Je weet precies wat je erin stopt en wat je eruit haalt.

Het is heel simpel, als je goed bent voor jouw mensen heb je er profijt van. Ze zijn productiever, effectiever en flexibeler. Ze vinden hun werk zo leuk dat ze denken: “Vanavond maak ik dat nog wel even een uurtje af.” Dat is wat je wilt. Happy people, happy profit.

Niet alleen werkgeluk meten, ook weten hoe je resultaten kunt verbeteren

Er zijn al tools die meten hoe blij mensen zijn op de werkvloer. En stel dat een bedrijf gemiddeld een 7,3 scoort. Top. Alleen, en nu? Het is fijner om te weten: als ik een 8 scoor hou ik 10% onder aan de streep over. Als ik een 5 scoor maar 2%. Werkgeluk direct koppelen aan het bedrijfsresultaat, dat zag ik nog niet eerder.

Vooral nu we meer thuiswerken is het belangrijk om metingen uit te voeren. Ik weet zeker dat het iedereen rust en vertrouwen geeft als productiviteit gemeten wordt. De werkgever ziet dat er hard gewerkt wordt. En de werknemer denkt: “O fijn, dan kan ik prima thuis blijven werken.” De meningen over thuiswerken zijn verdeeld. Ik vind het af en toe heerlijk, maar krijg de kriebels als ik de hele week thuis zit. ZOOM is effectief, maar een bepaalde groepsdynamiek haal je niet uit een onlinemeeting. En alles heen en weer mailen werkt contraeffectief. Terwijl, als je even fysiek gaat sparren kan je een plan zo binnen een uur uitgewerkt hebben.

Het gaat om de effectieve balans opmaken. Bied mensen verschillende tools aan om thuis te werken. Iedereen wordt gelukkig van iets anders. Inventariseer, bied aan en laat ze kiezen.

Samenwerkingspartners

HR-data ontsluiten wordt de toekomst. We werken met het ontwikkelen van de tool onder andere samen met de Hogeschool Leiden. Ik merk dat partijen het interessant vinden wat we aan het doen zijn en haken massaal aan. Want nogmaals, er is al veel om werkgeluk te meten, maar nog niet ingezet als BI-tool gekoppeld aan bedrijfsresultaten, zoals wij dit nu voor ogen hebben!

Ik wil iedereen hierbij betrekken. Het is niet alleen interessant voor leidinggevenden. Juist ook voor de medewerkers. Zodat ze kunnen aangeven wat er wel of niet goed gaat binnen het bedrijf, zelfs anoniem als ze dat fijn vinden. Ze voelen zich gehoord en betrokken en willen bijdragen aan de bedrijfsresultaten als ze de kans krijgen. Leidinggevenden hebben niet altijd tijd om met iedereen hierover te praten en hebben niet altijd het besef wat er allemaal op de werkvloer gebeurt. Met deze tool kunnen de mensen daadwerkelijk input aandragen om werkwijzen te verbeteren die effect hebben op de bedrijfsresultaten.

Een tool is slechts een hulpmiddel om een cultuur in het leven te roepen

Goes without saying: aan alleen een tool heb je natuurlijk niets. Het staat of valt met draagvlak, commitment en dus goed gebruik. Als niemand het invult, net als een CRM-systeem, werkt het niet. De tool is een hulpmiddel om een bepaalde cultuur in het leven te roepen. Om met zijn allen dezelfde kant op te werken. Dat je bijvoorbeeld elke zes weken van elkaar weet of je goed bezig bent, of er meer opleiding of training nodig is, of er meer gedaan moet worden aan veiligheid of juist ontspanning. Hebben we het te druk of juist niet? Als je aan de juiste knoppen draait creëer je een cultuur waarin de hele club stuurt op het bedrijfsresultaat.

Doe je mee?

10 keer bekeken
MW_LOGO_10jaar_Wit_WEB.png

Wasbeekerlaan 24 | 2171 AE Sassenheim

Postbus 208 | 2170 AE Sassenheim