Zoeken

De juiste persoon op de juiste plek. Eerst de basis op orde, dan de verdieping in.

Bijgewerkt: jul 6

De juiste persoon op de juiste plek. Voor HR het belangrijkste onderwerp van gesprek. Zowel voor de juiste persoon aantrekken als de juiste tools inzetten om te zorgen dat iemand met plezier naar werk gaat of vertrekt. Blijven is niet altijd beter. Ook daarover moet je het gesprek durven aangaan. Dit kan je alleen als je de basis op orde hebt en van daaruit sociaal leidinggeeft om de verdieping in te gaan.


Zet jezelf opzij en ga uit van ieders talenten


Als leidinggevende zou je altijd het beste uit je mensen moeten willen halen. Ik zie alleen dat leidinggeven helaas vaak een kwestie van geld of status is. En dat de intrinsieke motivatie om het beste uit het team te halen of te durven delegeren mist. Terwijl iedereen ergens goed in is. Geef de medewerker daar een belangrijke rol in: “Waar ben ik goed in en past het nog wel bij me om dit te doen?”


Mijn boodschap is: richt je niet alleen op processen, maar met name op de mensen. Daar geloof ik oprecht in. Zorg wel dat je eerst die processen op orde hebt. Want als het daar al misgaat, wordt het lastiger om het juiste gesprek te voeren en de juiste persoon op de juiste plek te zetten.


Eerst de basis op orde, dan de verdieping in


Het is essentieel om de (HR)processen goed in te richten met heldere kaders en richtlijnen, waaronder een arbeidsvoorwaardenbeleid, waarin elementen staan omschreven als:


● Dit vinden we als organisatie belangrijk en hier staan we voor

● Hieraan willen we dat onze mensen voldoen

● Deze kerncompetenties vinden we belangrijk

● Dit is wat we van jou verwachten

● En dit is wat wij voor jou kunnen doen


Meten aan waar je voor staat als bedrijf en wat je van mensen verwacht zorgt ervoor dat iedereen zijn werk goed kan doen. Met duidelijkheid voorkom je al veel gedoe. Vandaaruit kun je de verdieping in. Want als de wat duidelijk is, kun je verder met de hoe. Door het gesprek met je mensen aan te gaan, door feedback te geven en vragen wat ze nodig hebben.


Als bedrijf moet je continu blijven werken aan openheid en transparantie. Medewerkers staan elke dag op om naar kantoor te gaan. Alleen veranderen de basisprincipes met de tijd. Past het nog bij ze? Je kan niet van medewerkers verwachten dat ze vanuit zichzelf aangeven als het op een dag niet meer zo is. Vaak weten mensen ook wel dat iets niet meer bij ze past, maar gaan door omdat ze bijvoorbeeld afhankelijk zijn van hun inkomen en niet weten wat het alternatief is. Dus blijven ze zitten, maar daar heeft zowel de medewerker als de leidinggevende niets aan.


Verschillende routes naar geluk


Mensen zijn vaak niet open omdat ze de verschillende routes naar geluk niet kennen. Er is sprake van onzekerheid en ze zijn bang om te veranderen. Of ze hebben simpelweg niet de luxe om dat te doen. Faciliteer als organisatie de routes naar geluk:


1. Dat doen waar je goed in bent en blij van wordt

2. Openstaan voor verandering


Natuurlijk werkt dit twee kanten op. Als medewerker moet je open durven aangeven wat je gelukkig maakt, zowel zakelijk als privé. Maar neem vooral als leidinggevende de verantwoordelijkheid door dit gesprek bewust en actief aan te blijven gaan. Vertel wat je verwacht van de medewerker. Vraag waar de medewerker blij van wordt, waar hij goed in is en op welke manier hij zijn talent in wil zetten. Zo kun je samen bepalen of je de juiste persoon op de juiste plek hebt.


En als het niet zo is, accepteer dat dan ook. Dan moet je de persoon op een andere manier inzetten of zelfs afscheid nemen.


Zorg dat je een sociale leidinggevende bent


Stel je mensen de volgende vragen:


● Denk jij dat je echt gelukkig wordt van deze baan?

● Welke talenten zet jij graag in?

● Hoe kunnen we deze koppelen aan de te behalen resultaten?

● Wat heb je nodig om gelukkig te worden?

● Wat is geluk voor jou?


Maak dit proactief en regelmatig bespreekbaar voordat je verzandt in een conflict of zelfs verzuim. Door het gesprek aan te gaan en aandacht te hebben voor de talenten in je team en de te behalen resultaten zorg je voor meer werkgeluk.


Zoek naar de balans tussen sociaal zijn en resultaat- en talentgericht werken: aandacht voor het resultaat vanuit de insteek van de persoon. Talentgericht performance management noem ik dat. Zo breng je de behoefte van de organisatie samen met de persoonlijke behoefte. Voor iedereen wel zo prettig werken.  


#werkplezier #werkgeluk #talentmanagement #arbeidsadvies #leiderschap




39 keer bekeken
MW_LOGO_10jaar_Wit_WEB.png

Wasbeekerlaan 24 | 2171 AE Sassenheim

Postbus 208 | 2170 AE Sassenheim