Zoeken

Meet je happiness niveau met IT

Hoe data HR helpt om werknemers happy te maken


HR heeft een mooie taak om werknemers gelukkig te maken en hun talenten ten volle te benutten. Deze onderwerpen komen vaak aan bod tijdens de functionerings- en beoordelingsgesprekken. Maar hoe gaaf is het als je real time op de hoogte bent van hoe happy jouw bedrijf is, de afdelingen en de mensen afzonderlijk? IT biedt uitkomst. Door op een laagdrempelige manier vinger aan de pols te houden hoe blij werknemers doorgaans zijn met hun werk, is er een wereld te winnen.


Door Carl Bergman - ICT Manager Maatwerk Arbeidsadvies



Onderzoeken naar geluk

Er zijn veel onderzoeken naar het meten van (werk)geluk en welke elementen daaraan bijdragen, waar ik me graag in verdiep. Zo zegt een onderzoek dat het niet zit in prestaties an sich, maar in verbeteringen op de werkomstandigheden. En dat die vervolgens leiden tot betere prestaties. Iedereen heeft een andere kijk op de toetsing ervan.


Daarnaast, wat is geluk? Ook dat is voor iedereen anders. Je zou zeggen dat je je wel happy voelt met een 7 of 8. Maar op een schaal van 1 – 10 is de een al gelukkig met een 6 terwijl de ander streeft naar een 9 of zelfs een 10. En dan heb je nog het feit dat niemand altijd gelukkig is. Ook daar moet je rekening mee houden. Ik denk dat het niet zozeer gaat om meten op geluk op hoog niveau, vanuit arbeidsperspectief, maar hoe blij ben je in je werk?


Verhouding tussen metingen

Ik denk in data. Het gaat voor mij niet om het cijfer op zich. Het gaat om de verhouding tussen de ene en de andere meting zodat je kunt zien of iets verhoogt of vermindert.


Als op kantoor iedereen altijd een 7 geeft voor de sfeer en ineens wordt er een 6 gegeven, is het handig als je daar direct een signaal van krijgt zodat je daar in kunt duiken. Wat is hier de reden van? Moet ik ingrijpen? Dat kan ook op persoonsniveau. Als iemand in een maandelijkse, wekelijkse of dagelijkse uitvraag een 8 geeft en nu ineens 6, wil je meteen in gesprek en niet het functioneringsgesprek afwachten. Het kan zijn dat iemand gewoon zijn dag even niet heeft en dat is natuurlijk ok. Maar stel dat er iets anders speelt waar de werknemer vanuit zichzelf niet makkelijk over praat, dan kun je er maar beter snel bij zijn voordat er iets gaat sluimeren.

Het doel is data verzamelen die leidt tot een

contact tussen leidinggevende en werknemer.


Data consistent uitvragen

Tevredenheid uitvragen kan via de mail. Ik ben echt fan van apps. Via een medewerkersapp kun je medewerkers op een laagdrempelige manier uitvragen wat de stand van zaken is. Ken je die smiley palen bij toiletten? Na een toiletbezoek geef je jouw tevredenheid aan door op de rode, gele of groene smiley te drukken. Die kun je ook in een app integreren om de dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse happiness van jouw medewerkers te meten. Bijvoorbeeld door ze dagelijks een smiley te laten aangeven, door ze maandelijks een paar eenvoudige vragen voor te schotelen of ze de simpele vraag te stellen: hoe voel je je vandaag op werk?

Wat je hiermee doet is mensen betrokken houden en op basis van de data kun je signaleren of iemand achteruit glijdt. Zodat je direct het gesprek erover kunt aangaan. De enige vraag die er op dat moment toe doet is:

“Wat heb je nodig om weer op het happiness niveau

te komen waar jij je happy bij voelt?”


De kracht van kort en simpel

Stel medewerkers op bepaalde momenten een aantal dezelfde vragen, zoals:


• Hoe was jouw dag?

• Hoeveel stress heb je ervaren?

• Had je voldoende tijd om taken goed af te ronden?

• Voel je je prettig bij de sfeer?

• Hoe voelde je je?


De antwoorden moeten net zo simpel zijn: JA of NEE of gebruik de smileys. Meer niet. Het moet echt binnen tien seconden gedaan zijn. Dat is de kracht als je wil dat mensen het regelmatig en consequent doen.


Die vragen moeten overigens elke keer hetzelfde zijn zodat je de verhoudingen goed kunt weergeven. Zo verzamel je uniforme data die HR handvatten geeft om een constructief gesprek aan te gaan over het werkgeluk van de medewerker. Als dat makkelijk, transparant en laagdrempelig gebeurt is er veel te winnen. Er is namelijk nogal een verschil tussen of de werknemer naar de manager gaat om te vertellen hoe het met hem gaat of de manager die proactief vraagt: “Hoe gaat het nu met je?” De eerste is behoorlijk spannend, de tweede geeft vertrouwen. En daar groeien mensen van.

IT en HR samen: Happy People, Happy Profit

IT verzamelt data. HR heeft inzicht in de KPI’s en het happiness niveau van werknemers. Als het goed gaat, top. Als het cijfer of sentiment daalt, inzoomen en het gesprek aangaan. Dan kan het nooit escaleren. Als je ergens snel bij bent vanuit oprechte interesse, is een open en eerlijk gesprek mogelijk.


Wat is er aan de hand en wat heb je nodig om weer op jouw happiness niveau te komen? Zo simpel kan het zijn om mensen tevreden te maken en houden.


#werkgeluk #verzuim #ziekte #ziekteverzuim

6 keer bekeken
MW_LOGO_10jaar_Wit_WEB.png

Wasbeekerlaan 24 | 2171 AE Sassenheim

Postbus 208 | 2170 AE Sassenheim