Zoeken
  • Tamara Boot

Ontwikkel een zesde zintuig voor je mensen

Juist van wie je het niet verwacht, raken overspannen of burn-out

Het is inmiddels bekend dat stress en burn-out een probleem zijn. Een groeiend probleem die letterlijk ziekmakend is. Het heet dan ook niet voor niets een groeiende ziekte. En al denk je: “Dat gaat mij nooit overkomen” en “mijn team heb ik op orde.” Geloof mij, het kan iedereen overkomen. Waar komt dit probleem vandaan en hoe ga je er als leidinggevende mee om?

Niet helpende eigenschappen Vaak zijn het juist de mensen die alles perfect willen doen die dit overkomt. Ze zijn plichtsgetrouw en willen graag dat hun baas blij is en de klanten tevreden zijn. Ze werken hard en staan altijd voor iedereen klaar. Dat kan lang goed gaan, maar als het langere tijd aanhoudt is het een recept voor stress, overspanning of zelf een burn-out. Stress is natuurlijk functioneel. Als je oversteekt en er komt een auto aan gaan je hormonen werken waardoor je alert bent. Het helpt je dus. Maar als je continu stress ervaart, gaan er processen in je lichaam aan het werk die je op den duur lam leggen. Onder andere wordt er teveel van het stresshormoon cortisol aangemaakt dan nodig is, wat invloed heeft op je waak- slaapritme. Het remt je immuunsysteem waardoor je vatbaarder bent voor infecties. En op de lange duur kan het de neuronen in een deel van je hersenen aantasten waardoor je geheugenfuncties achteruitgaan. Je kunt je voorstellen dat dit allemaal juist voor perfectionistische mensen killing is. Het is frustrerend dat zij op het hoogste niveau willen presteren maar het lukt niet meer.

Mensen die op topniveau willen presteren worden afgestraft Het is allemaal heel logisch en verklaarbaar. En toch raakt het mij. Dat juist de mensen die op topniveau willen presteren worden gestraft. Ik zie wel een tendens dat mensen het gevoel hebben dat ze op topniveau móeten presteren. En dat het niet wordt geaccepteerd als we het niet doen. Als je dertig minuten hard hebt gewerkt en je graag vijf minuutjes wilt wandelen, ben je bang een vervelende opmerking te krijgen. En wat dacht je van de druk van de apps waar je continu het gevoel van hebt meteen te moeten reageren. We moeten sporten, een goede baan hebben, er goed uitzien en de perfecte kinderen opleveren. Wat doen we onszelf aan? Ik lees veel over werkgeluk en mindfulness op de werkvloer, maar in de praktijk tellen de facturabele uren. Dat is kortetermijndenken. Heb je enig idee wat iemand met een burn-out de werkgever kost? Reken maar op zo’n 60.000 euro als iemand een jaar uit de running is.

Houd je mensen in de gaten Wees alert op signalen die erop wijzen dat mensen hun eigen grenzen overgaan. Zoals de medewerker die: ●     ‘s Avonds laat nog mails stuurt ●     Altijd binnen twee seconden reageert op apps ●     Doorwerkt in de pauzes ●     Überhaupt nauwelijks vrij neemt ●     Niet loslaat of werkzaamheden uit handen geeft ●     Slecht slaapt ●     Of zelfs onverschillig wordt Veel bedrijven kijken met name naar verzuim. Maar juist de kritische en perfectionistische mensen nemen niet zo snel vrij en melden zich niet ziek. Ze blijven maar doorgaan. Totdat het niet meer gaat. Dan is veel kortdurend verzuim en vaak te laat komen juist een signaal.

Start met observeren en ga in gesprek Het werk kan te veel zijn. Of wellicht is er thuis wat aan de hand. Je weet niet altijd wat er speelt bij een medewerker. En ook al kan je als werkgever aan sommige situatie niets doen, zoals een overlijden of spanning thuis, je kunt er wel zijn voor je mensen. Daarvoor moet je wel eerst de signalen oppikken.

Observeer. Ontwikkel een zesde zintuig voor je mensen. Vraag terloops bij de koffie hoe het met die persoon gaat. En als je merkt dat het echt niet goed gaat, nodig deze persoon uit voor een een-op-een gesprek en uit jouw zorgen. Maak het niet meteen te groot. Probeer vooral te luisteren en geef objectief aan wat je hebt waargenomen, zoals: “ik zie dat je vaak nog ’s avonds laat aan het werk bent”, of “je reageert de laatste tijd anders dan ik van je gewend ben” en vergeet niet te vragen of je medewerker dat herkent. Vraag vervolgens wat deze persoon nodig heeft om zich beter te voelen of iets te veranderen en ga samen op zoek naar oplossingen. Samen bespreken hoe je de klachten te verlichten, kan al zoveel voorkomen en impact hebben.

Een cultuur waarin iedereen elkaar in de gaten houdt Simpelweg door je te verdiepen in jouw mensen, ook bij wie ogenschijnlijk niets aan de hand is, kan je overspanning en burn-out tegengaan. Ik pleit voor een cultuur waarin iedereen elkaar in de gaten houdt en er voor elkaar is. Zodat mensen niet continu hun eigen grenzen overgaan maar durven te bewaken. En als dat je zelf even niet lukt, iemand anders je daarbij helpt.


#maatwerk #arbeidsadvies #burnout #stress #leiderschap

Photography: Pim Chu

0 keer bekeken
MW_LOGO_10jaar_Wit_WEB.png

Wasbeekerlaan 24 | 2171 AE Sassenheim

Postbus 208 | 2170 AE Sassenheim