Voorkomen is beter dan genezen


Het oprechte gesprek telt


Sinds april jl. hebben wij naast Maatwerk Arbeidsadvies nu ook Maatwerk Arbodienst. En wat ben ik daar trots op. Want wij kunnen onze ervaring gebruiken om het anders dan anders te (gaan) doen.


Frustraties omzetten in verandering

In het verleden ben ik regelmatig gefrustreerd geraakt door wollige terugkoppelingen of een arbodienst die niet bereikbaar was voor overleg. Of een bedrijfsarts die zich niet verdiepte in de functie die iemand uitvoerde en geen moeite nam om hierover te overleggen. Bij voorkeur werkte ik dan ook met een zelfstandig bedrijfsarts die in ieder geval wel aan tafel wilde met alle betrokken partijen om te werken naar een juiste oplossing.

Dat een bedrijfsarts de organisatie niet kent en toch advies kan geven over het hervatten van de werkzaamheden vind ik onbegrijpelijk. Het is heel belangrijk dat je de medewerker, werkgever, maar ook mogelijkheden binnen het bereik van de werkgever goed in kaart brengt.



HRM als aanspreekpunt

Samen met mijn HRM-collega’s ben ik betrokken bij verzuim(begeleiding). Wij kennen het klappen van de zweep en begrijpen ook dat een terugkoppeling helder en concreet moet zijn.

Wij zorgen er daarnaast voor dat we de organisatie goed kennen. En daardoor een beter advies kunnen geven. Wij willen vooral geen mensen die iedere zes weken naar de bedrijfsarts gaan. Daar is nog niemand beter van geworden. Wij zorgen dat er een gesprek komt en kijken naar wat er wel kan.


Anders dan anders

Wij zijn anders dan andere arbodiensten. Ik geloof namelijk niet in een arbodienst die medewerkers opbelt om te checken of ze wel echt ziek zijn. Ik geloof in een partner die met alle partijen in gesprek gaat om de oorzaak van verzuim te achterhalen. Want als je dat niet aanpakt, valt iemand binnen de kortste keren weer uit. En het mooie van onze constructie is, dat wij meerdere specialisten hebben die meekijken in het verzuim.

Als je met elkaar om tafel kan en samen kunt bespreken wat er is, kun je ook werken naar een oplossing. En ik weet zeker dat wij dat met al onze expertise kunnen bereiken.


Tijd voor het oprechte gesprek

Een medewerker meldt zich nooit zomaar ziek. Het is de taak van de leidinggevenden en/of HR om goed te begrijpen waarom iemand zich heeft ziekgemeld. Een HR-afdeling die alleen de leidinggevende de verantwoordelijke casemanager maakt, slaat wat mij betreft de plank mis. Juist de objectieve, kritische en ook menselijke blik van HR is wat mij betreft essentieel in een goed verzuimtraject.


Ik kijk er erg naar uit om werkend Nederland een stukje beter te maken. Want met onze aanpak en interventies geloof ik dat wij het verschil gaan maken in de huidige aanpak van verzuim.


#verzuim #werkgeluk #maatwerkarbeidsadvies #arbodienst #happypeoplephappyprofit

31 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven
MW_LOGO_STAAND.png