Zoeken

Zorgen voor jezelf – de beste manier om een burn-out te voorkomen


Iedereen heeft wel eens last van stress. Stress wordt ongezond als je er te veel en te lang last van hebt. Zorg op tijd voor ontspanning en voorkom hiermee een burn-out.


Wat is stress?

Stress geeft klachten en dit kan voor iedereen verschillend zijn. Zo kan je buikpijn krijgen, slecht slapen of hartkloppingen krijgen. Als je onvoldoende tijd hebt (of neemt) om te herstellen kunnen de klachten erger worden.


Een algemene definitie voor stress is lastig, maar de meest gebruikelijke is: een toestand van psychische spanning als gevolg van een prikkel die aanleiding is voor zowel psychische als fysiologische reacties. De prikkel, ook wel stressor genoemd, roept stress op als betrokkenen niet de mogelijkheden heeft er adequaat op te reageren. Het gaat om externe prikkels en de interne verwerking daarvan. (Bron: bewerking van de definitie van stress op Wikipedia, uit het boek Handboek coachen bij stress en burn-out van Anita Rogier).


Ontkennen heeft geen zin

Het is vooral belangrijk om bij jezelf ten rade te gaan of de klachten die je ervaart veroorzaakt worden door stress of door lichamelijke gebreken. En dat is nogal een grijs gebied. Want veelal hebben mensen met veel stress nog niet in de gaten dat de klachten daardoor worden veroorzaakt.


Als ervaringsdeskundige kan ik hier (helaas) over meepraten. De erger wordende klachten schoof ik weg en zei vooral tegen mezelf: “als ik op vakantie ben geweest dan wordt het vast wel beter” of “even goed slapen en dan gaat het wel weer”. Bij anderen herken ik altijd heel snel of ze even wat rust nodig hebben, of dat het teveel voor ze wordt. Maar juist voor mezelf wuifde ik het allemaal weg. En dan moet je ook op de blaren zitten. Want je klachten ontkennen, dat kun je best lang volhouden. Maar; je lichaam geeft het echt aan het écht niet meer gaat. En het herstel duurt daardoor ook langer. Vergelijk het maar met een sporter die een zware blessure heeft. Een blessure voorkomen is veel beter dan lang(er) te moeten herstellen.


Gevoelig voor stress

Mijn collega Tamara Boot onderschreef al eerder in haar artikel dat karaktereigenschappen voorspellend kunnen zijn of je veel stress ervaart en/of in een burn-out komt. Mensen die gevoelig zijn voor stress en/of een burn-out leggen veelal de lat voor zichzelf hoog (hoog gevoel voor perfectionisme), zijn heel loyaal, hebben een sterke controlebehoefte, en vertonen verschijnselen van werkverslaving.

Over het algemeen krijgen mensen stress door problemen op het werk, financiële problemen, studie, of gezinssituatie. Voor de leidinggevende is het belangrijk om te achterhalen hoe het met de medewerker gaat en of hij/zij gevoelig is voor stress. Nog belangrijker is het vooral voor de medewerker om zichzelf te kennen, klachten te herkennen en op tijd iets met deze klachten te doen.


Wat heeft mij geholpen?

Allereerst (h)erkennen dat ik echt last had van stress, veroorzaakt door een aantal life-events, was de eerste stap. Ontkennen kon niet meer en had geen zin. Het hielp me niet verder. Door te praten over mijn situatie met vrienden, familie en professionele hulp kon ik alles weer helder zien en werken aan herstel.

Ik gun het niemand om in zo’n situatie te zitten en geef dan ook graag mijn tips voor een voorspoedig herstel. Het geven van tips voor het voorkomen van een burn-out is voor mensen die gevoelig zijn voor stress moeilijk. Want vaak zijn deze mensen niet in staat hun probleem te zien en zeggen dat stress erbij hoort. En ook dat zeg ik uit ervaring.


1. Onderken dat je te veel hooi op je vork hebt genomen en rust nodig hebt.


2. Praat met je naasten over jouw situatie en vraag hulp.


3. Kijk goed naar jezelf: wie ben ik, waar word ik blij van en wat helpt mij. Kijk vooral ook goed naar je energiegevers en energievreters, zowel voor je werk als voor je thuissituatie. Maak keuzes, ook keuzes die soms lastig zijn. Je hebt er niets aan om energie te stoppen in zaken die jou geen energie geven.


4. Ga voor een tijdje alleen maar de dingen doen waar je echt blij van wordt, vooral om op te laden.


5. Zie in dat je niet alles alleen kunt en maak keuzes om je leven anders in te richten.


6. Probeer een ritme in de dag te houden en probeer ook te blijven werken, dan wel in aangepaste vorm. Bijvoorbeeld minder uren per dag.


7. Ga lekker wandelen in de natuur.


8. Mediteer voordat je gaat slapen en/of als je wakker wordt.


9. Vraag om professionele hulp, bij een coach of een psycholoog.


10. Heb vertrouwen dat het goed komt.


Gun jezelf eens het advies dat je aan anderen geeft.

#werkgeluk #weekvandewerkstress #burnout #stress #happypeoplehappyprofit

1 keer bekeken
MW_LOGO_10jaar_Wit_WEB.png

Wasbeekerlaan 24 | 2171 AE Sassenheim

Postbus 208 | 2170 AE Sassenheim