Amplitie & La dolce vita
Amplitie. Een redelijk jonge term in arbeidsland. In 2009 geïntroduceerd door Prof. Dr. Wilmar Schaufeli.
Amplitie is afkomstig van het Latijnse woord Amplio dat 'versterken' betekent.
Waar er in organisaties en bij veel arbodiensten vooral aandacht is voor curatie (een zieke medewerker oplappen en re-integreren in het werk) en preventie (voorkomen dat medewerkers ziek worden), is er nog weinig aandacht voor de stap daarvoor, namelijk Amplitie.
Amplitie is het bevorderen van het psychisch welbevinden van álle medewerkers. Je richt je immers niet alleen op de werknemers met (stress)klachten, maar op alle medewerkers. Je doet interventies die voorafgaan aan het behandelen (curatie) en voorkomen (preventie) van (stress)klachten. Je bevordert positieve toestanden bij medewerkers, zoals bevlogenheid, focus en ontwikkeling en creëert daarmee een positieve werksituatie waarin de medewerker zelf de balans tussen stress en energie kan bewaken.
En als je dit goed doet, is het resultaat bevlogen, tevreden, energieke en productieve medewerkers. Happy people, happy profit dus! En omdat amplitie niet alleen gericht is op de (dreigend) verzuimende medewerker, is de reikwijdte van deze positieve benadering enorm. Je verzuimcijfers zullen significant dalen en je productiviteit stijgt.
Om hier meer over te leren en te sparren zijn Gert-Jan en Tamara in november op studiereis naar Umbrië geweest. Deze reis was georganiseerd door bevlogenheidsdeskundige Paul ter Wal. Samen met een groep ondernemers en Prof. Dr. Wilmar Schaufeli zelf hebben zij die dagen (onder het genot van La Dolce Vita, dat wel) onderling gesproken over hoe werkend Nederland zover te krijgen dat amplitie ook echt een plek krijgt in organisaties en dat daarmee Nederland nóg werkgelukkiger wordt. Want dat is immers onze missie: dat Nederland het meest Werkgelukkige land van de wereld is.
2022 staat voor Maatwerk in het teken van Amplitie.