Een succesvolle samenwerking tegen ziekteverzuim bij Rockwool
Interview met Stefan van den Ven Senior HR-Manager van Rockwool
In de afgelopen jaren kampte Rockwool in Roermond, wereldwijd marktleider in steenwol isolatieproducten, met een zorgwekkend hoog ziekteverzuim van meer dan 10%. Factoren als vergrijzing van het personeelsbestand binnen een belastende werkomgeving en werkdruk kunnen daarbij worden gezien als belangrijke veroorzakers van het ziekteverzuim. Om deze trend om te buigen, werd adviseur Duurzame Inzetbaarheid Gert-Jan de Groot van Maatwerk Arbeidsadvies ingeschakeld voor een grondige analyse en strategische interventie.
De grootste reden achter de samenwerking met Maatwerk Arbeidsadvies? "Meer grip krijgen op het ziekteverzuim," antwoordt Stefan van den Ven, HR-manager van Rockwool resoluut. Deze noodzaak was duidelijk gezien het aanhoudend hoge verzuimpercentage en de ineffectieve bestaande maatregelen.
Welke veranderingen zijn er geïmplementeerd die het meest effectief waren?
Maatwerk Arbeidsadvies is gestart met het uitvoeren van een dossierscan. Daarbij zijn er door hen een aantal verbeterpunten gesignaleerd voor wat betreft rapportage en dossiervorming. Stefan benadrukt: "De wijze waarop Maatwerk Arbeidsadvies naar de verzuimdossiers heeft gekeken was verhelderend. Uit de analyse bleek verder dat verschillende personeelsleden in de loop der jaren hersteld waren gemeld, terwijl er feitelijk nooit sprake was van een duurzaam herstel. Dat resulteerde in repeterende ziekmeldingen, waarbij de arbeidsongeschiktheid telkens weer was terug te herleiden naar dezelfde oorzaak.
De grootste les die wij hebben geleerd is dat je bij iedere verzuimmelding goed moet kijken wat de oorzaak is. Naast het optimaliseren van verzuim-proces en het verbeteren van de dossiervorming, speelde Maatwerk Arbeidsadvies een cruciale rol in de WIA-aanvragen voor werknemers ouder dan 60 jaar.
De oplossing van Gert-Jan bestond uit een reeks verbeteringen:
- het opstellen van een gedetailleerd adviesrapport
- het optimaliseren van het verzuim-proces
- het verbeteren van dossiervorming
Hoe zijn de medewerkers binnen jullie bedrijf geholpen en hoe hebben zij gereageerd?
De medewerkers waarvoor uiteindelijk een ' vereenvoudigde WIA-aanvraag 60+' is ingediend kijken allemaal positief terug op het proces dat men hen doorlopen is. Transparantie en een persoonlijke benadering waren hierbij sleutelbegrippen. "De medewerkers hebben de uitleg over de aanpak, waar staan we, wat doen we en waar werken we naar toe als heel prettig ervaren," aldus Stefan. Intensieve gesprekken werden gevoerd, waarbij ook de partners van de medewerkers betrokken werden, vooral tijdens WIA-aanvragen. Gert-Jan begeleidde hen zelfs tijdens bezoeken aan het UWV.
Zo vertelde Gert-Jan: “Een cruciaal onderdeel van onze aanpak is het persoonlijk aanspreken en luisteren naar werknemers om het wantrouwen jegens HR aan te pakken en de angst voor het UWV weg te nemen door adequate begeleiding en voorlichting over financiële gevolgen na werkstop te geven. Deze benadering streeft ernaar het verzuim te verlagen en een ondersteunende werkomgeving te creëren waarin werknemers zich gewaardeerd voelen.”
Wat was het verschil van de samenwerking met Maatwerk Arbeidsadvies ten opzichte van andere arbodiensten?
Stefan benadrukt het grootste verschil: "Maatwerk Arbeidsadvies heeft schadelast beperkend opgetreden. Traditionele adviesbureaus zijn meer urenfabrieken. Ze leveren professionals die spreekuren draaien en komen met advies op basis waarvan de medewerkers proberen te re-integreren. Maatwerk Arbeidsadvies vertelde mij: “Je kunt je medewerkers steeds proberen te laten re-integreren, maar er zijn personeelsleden die je terug blijft zien komen in het verzuim. Uit de verzuimhistorie blijkt gewoon dat het werk dat zij doen niet meer passend is, en daarom blijven ze uitvallen. Het schadelast beperkend optreden is het grootste onderscheid geweest."
Succesvolle samenwerking!
Dankzij de samenwerking met Maatwerk Arbeidsadvies heeft Rockwool meer grip gekregen op het ziekteverzuim. De transparante en persoonlijke aanpak van Maatwerk heeft een ondersteunende werkomgeving gecreëerd waarin werknemers zich beter gehoord voelen, en heeft bovendien geleid tot kostenbesparende maatregelen voor het bedrijf.